| Berkhemer | Bisschops | Dekker | Immoos | Kelholt | Mijling | Pennock | Scheeren | Vinson | van Zon |
   
www.lonpennock.nl       Lon Pennock

Biografie:
Lon Pennock
geboren in Den Haag 1945
woont en werkt in Den Haag

1962-1967 Konijklijke Academie voor Beeldende Kunsten, Den Haag
1967-1968 Ecole des Beaux-arts superieure Parijs
2000 Symposion Skulpturenweg Rheinland-Pfalz Kaiserslautern

Diverse tentoonstellingen in binnen- en buitenland o.a. Amsterdam, Basel, Frankfurt, Madrid, Moskou, Den Haag.

Kunstopdrachten: uitgevoerd voor o.a. Rijksgebouwendienst, Gemeente Amsterdam, Kaiserslautern, Den Haag

Het werk van Pennock bevindt zich in musea, particulier bezit en overheidscollecties in Nederland, Frankrijk, België, Duitsland, Italië, Zweden,Portugal, Tsjecho-Slowakije en de Verenigde Staten.

 

 

 ANGLE I  1981 - 1999  staal, 16 x 50 x 50 cm
Bij Pennock wint de lichtvoetigheid. Hij relativeert het loodzware materiaal visueel tot een spel van evenwicht tussen vorm en tegenvorm, licht en donker of licht en schaduw.

Jetteke Bolten-Rempt Cat. skulptuur 1968-2003


Voor Pennock dient beelhouwkunst direct te zijn en simpel, aanraakbaar, zonder sokkel: je moet ertussen kunnen staan. Ze moet teruggebracht worden tot de grootst mogelijke eenvoud van dictie ('expressie' is een te zwaar woord). Wel moet het eindresultaat een geladenheid hebben, voldoende om die reductie te legitimeren. Zijn schetsen, de maquette met de modelletjes, zijn voor hem een middel om zijn gedachten te vormen.Hij lijkt zijn ideeën op te potten, totdat hij de juiste verheviging weet te vinden.

Jean Leering Cat. skulptuur 1968-2003


Poëzie in ijzer
Wordt de beschouwer bij Pennocks beelden in de openbare ruimte nog wel eens overdonderd bij een plotselinge confrontatie met het werk, bij het bekijken van de kleine sculptuur heeft hij de regie weer in eigen hand. Door het intieme karakter van het werk gaat de beschouwer er een individuele en bewuste relatie mee aan. Pennocks kleine beelden zijn assemblages van blokjes, bollen en staafjes. Het lijken reststukken, afkomstig uit een staalfabriek. Hoe waardeloos en weinig inspirerend dit materiaal op het eerste gezicht ook moge lijken, Pennock blaast er leven in. Hij brengt de simpele elementen met elkaar in verbinding, zodat er een zichtbare spanning ontstaat.

Carolien van den Akker Cat. skulptuur 1968-2003