>
| Berkhemer | Bisschops | Dekker | Immoos | Kelholt | Mijling | Pennock | Scheeren | Vinson | van Zon |
   
www.jacbisschops.nl      Jac Bisschops

Geboren in Bocholtz (NL), 1952.
Woont en werkt in Amsterdam sinds 1981.
1974 - 1979 Academie Beeldende Kunsten Maastricht, afd. Schilderen en Monumentaal.
Studiereizen: Egypte, New York, Zweden, Marokko, Nepal, Mali(Dogon en Djenné), India (Rajasthan en Ladakh-Himalaya).
Diverse Tentoonstellingen in binnen-en buitenland, o.a.: Amsterdam, Frankfurt, Cairo, New-York, Zürich.
Monumentale opdrachten uitgevoerd voor o. a. : Rijksgebouwendienst, gem. Amsterdam en gem. Leiden.
Zijn werk is opgenomen in diverse Bedrijfscollecties o.a.: ABN AMRO, KPMG, DSM en diverse Musea o. a.: Stedelijk Museum Amsterdam.
 
Wide field II  2002 tempera-bladgoud-hout 226x70x8cm
In het werk van Jac Bisschops is de interesse in architectuur en de invloed van de tijdens zijn reizen opgedane indrukken onmiskenbaar aanwezig. In zijn schilderijen tekeningen en multiples gaan strenge geometrische vormen samen met een subtiel gebruik van kleur. De kleur wordt bepaalt door het aanbrengen van vele dunne lagen pigment, waardoor de structuur van het dragermateriaal door de temperaverf heen zichtbaar blijft. Hoewel het werk met minimale middelen tot stand komt, is het monumentaal. Het straalt rust uit en mede door het veelzijdig gebruik van bladgoud doet het denken aan een ikoon. De vaak meditatieve thema's zetten aan tot contemplatie.

Noëlle Kemmerling Cat. 100X artcorner DSM Heerlen


Het werk van Jac Bisschops is bescheiden maar niet teruggetrokken en stil maar niet gesloten. De strenge maatvoering die Bisschops voor zijn werken hanteert, wordt verzacht door het subtiele kleurgebruik. Door zijn verf in verschillende lagen en nuances op te brengen, ontstaat een verzadigd en intens oppervlak. De lichte gloed die hiervan afstraalt, geeft het werk een eigen energie en omhult het als een beschermend aura. Als de trillende lucht boven het warme wegdek. Zo onttrekt het zich aan al te directe interpretaties en nodigt het uit tot rustige aanschouwing of zelfs verstilde meditatie. De schilderijen van Bisschops bieden als een soort ikonen toegang tot een essentiële ruimtelijke ervaring en voor wie de moeite neemt ze geduldig te bekijken, zal duidelijk worden dat in een evenwichtige wisselwerking de ruimte zich in het werk presenteert zoals het werk zich in de ruimte aandient; vanzelfsprekend.

Leo Delfgaauw
Cat. Kunst bij het Gerechtsgebouw Amsterdam Uitgave: architektengroep Loerakker Rijnboutt Ruijssenaars Hendriks bv Amsterdam


For Jac Bisschops colour is the fundamental concept. He says that: colour is sensitivity materialized and just like music it speaks directly to the soul. Every colour has its own resonance. He compares the walls of the space with the soundbox of a musical instrument. The colour from the artworks resonates in the space therefore creating an extra dimension, a dimension of clearnes and calm.

Riki Mijling


Jac Bisschops, studierte an der Kunstakademie Maastricht. Seine Bilder aus Holz bekommen durch ihre voluminöse Tiefe einen objekthaften Charakter. Die Gestaltung ist geprägt durch geometrische Formen. Blattgold steht für die Verdichtung von Licht, für eine Energie, die reflektiert wird, helles Grün steht für die Schöpfung, für einen Neuanfang, Orange ist für den in Amsterdam lebenden Künstler eine Farbe, die in hohem Masse Energie verkörpert. Sie steht auch für das von Menschen Geschaffene, während Sandtöne die Erde markieren. Die Schatten der Tafeln umgeben seine Bilder wie eine Aura, bringen ihre Energie zum Vibrieren. Es sind Kraftfelder, die dem Betrachter einen Teil ihrer Stärke schenken wollen.

Rudolf Barnholt